Skoleoppgave om amfetamin

Hei jente på 15 fra Sørlandet, jeg skal ha en presentasjon om amfetamin og jeg lurer på om det er lovlig i Norge? også om det er lovlig rundt om i ander land i verden?
Hva er virkningene og skadevirkningene av å ta amfetamin?

Kvinne, 15 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Amfetamin står på narkotikalisten. Det er straffbart å lage det, selge/kjøpe det, oppbevare det, og å bruke det. Det er forbudt i de fleste andre land også, men vi har dessverre ikke oversikt over narkotikalovgivningen til alle land i verden.
På siden vår «Fakta om amfetamin» finner du en oversikt over virkninger og skadevirkninger av amfetamin.
Amfetamin som medisin: Visse typer amfetamin brukes som medisin mot ADHD. Dette er legemiddel-amfetamin som gis i små doser til folk med kraftig ADHD. Slike medisiner er forbudt å bruke dersom man ikke har resept.