Jeg har en venninne som ruser seg på hasj, alkohol og amfetamin

Hei! Jeg vet ikke helt hva slags spørsmål dere kan svare på og ikke. Men har fått inntrykk av at dere er gode på temaet. Jeg har en vennine, som jeg støtter så godt jeg kan. Henne ruser seg på både hasj, alkohol og amfetamin.. Er dette farlig å blande så mye? Hva kan jeg gjøre? Henne sendte meg en melding, og var redd dopet hennes var rottegift? Vet dere om hun kan finne ut det? Jeg er usikker om hun bare er paranoid, eller om det er farlig.

Kvinne, 30 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du er bekymret for venninnen din. Vi kan snakke litt om hva du kan gjøre til slutt, men først kan vi besvare de to øvrige spørsmålene dine.
Hvorvidt dette er farlig å blande eller ikke, kommer an på hvilke mengder det er snakk om, samt hvor høy toleranse hun har for de ulike stoffene. Noen bruker denne typen rusmidler uten å oppleve nevneverdige problemer, mens andre er mer sårbare for skader. Dette er ikke stoffer som typisk er forbundet med livstruende overdoser, selv om både alkohol og amfetamin i store mengder potensielt kan gi alvorlige overdosesymptomer, noe som i ytterste konsekvens kan kreve akutt medisinsk behandling. Når man tar flere rusmidler samtidig vil de også kunne forsterke hverandres virkning, noe som igjen kan øke risikoen for ubehagelige bivirkninger eller skadevirkninger.
Ja, det er mulig å teste stoffet sitt. Det finnes ikke noe sted hvor hun kan levere det inn og få det analysert (i Norge), men det finnes såkalte test kits som kan bestilles fra utenlandske nettbutikker, som kan gi en indikasjon på om stoffet inneholder det man tror det gjør, eller om det helt eller delvis er blandet ut med andre ting. Slike test kits gir ikke nødvendigvis en 100 % sikkerhet, da det finnes enkelte stoffer de ikke klarer å skille mellom, men å ta en slik test kan likevel utelukke en del stoffer, og er sånn sett en god forholdsregel å ta. Paranoia er riktignok en ganske vanlig bivirkning av amfetamin (og forsåvidt også hasj), men det er jo tross alt en risiko for at gateamfetamin kan være blandet ut med andre og potensielt mer skadelige stoffer.
Så til spørsmålet om hva du kan gjøre. Du sier at du støtter henne så godt du kan, og det er egentlig også det beste du kan gjøre. Hun er selv ansvarlig for sine valg, og må selv bestemme om hun skal fortsette med dette eller om hun skal gå inn for en endring. Men du må gjerne forsøke å snakke med henne om det – f.eks. spørre litt om hva som ligger bak rusbruken, om det er noe hun trenger fra deg, hvor hun står med tanke på en eventuell endring og lignende. Det finnes hjelp å få, og det finnes strategier for å bli rusfri – men for at disse tingene skal lykkes, er det en forutsetning at hun selv er motivert for endring. Kanskje vil du finne noen nyttige tips i vår guide til bekymringssamtaler.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du vil snakke nærmere om dette.