Kan jeg bestille CBD-olje til Norge lovlig?

Jeg har hørt om cbd-olje og lenge hatt lyst til å prøve dette. Fant en anbefalt leverandør kalt Herbstrong, og jeg gikk inn på FAQ-siden: https://herbstrong.com/apps/help-center#!hc-is-there-thc-in-herbstrong-products-no
Det står at de har tatt ut THC-en og at ingen har vist positivt på THC-prøvene etter å ha brukt denne oljen. Kan jeg da bestille dette i Norge lovlig? Vil jeg få noe straff om det blir stoppet i tollen? Det inneholder jo null THC, og det jeg har lest om reglementet i Norge hittil er at det er pga THC at det er ulovlig og at «det alltid er spor av THC igjen» men hva om det ikke er noe spor av det og det har blitt helt fjernet? Er det da lovlig? Kan jeg bestille dette forsvarlig, og kunne forsvare meg selv om jeg blir tatt elns? Er jo medisinske årsaker bak at jeg vil bruke cbd-olje. Bør jeg spørre tollen eller andre om dette? Er så usikker på dette temaet, så tusen takk på forhånd for svar! (Håper forresten at jeg får et direkte svar på akkurat det jeg spør om, og ikke et langt avsnitt med generelle svar, sånn som jeg har funnet på nettet, er så lite forståelig)

Kvinne, 18 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er forvirrende – regelverket her kan være litt uklart. Men det korte svaret er at nei, du kan ikke bestille dette til Norge. Grunnen til det er sånn, handler ikke egentlig om THC, men om CBD i seg selv. CBD-produkter (både med og uten THC) er klassifisert som reseptpliktige legemidler i Norge, og det er generelt forbudt å importere legemidler per post til Norge.
Men, hva du kan forsøke, er å snakke med legen din om dette, og hvorfor du mener at du har medisinsk behov for CBD-olje. Dersom legen din har samme oppfatning som deg, kan du i prinsippet få en resept på dette, og få slike produkter bestilt til ditt apotek. Du kan lese mer om søknadsprosessen på Legemiddelverket sine hjemmesider.