Må jeg avlegge flere urinprøver før jeg kjører opp?

Hei. I 2017 ble jeg tatt for å røyke hasj. Jeg fikk to års prøvetid og avga urinprøver hos politiet i omtrent seks måneder. Ferdig med saken, dro blant annet til Zambia uten problemer i mars 2019. I april 2019 søkte jeg om førerkort, og krysset av på at jeg har brukt narkotiske midler de siste tre år (som det sto på spørsmålene på vegvesenet sine sider). I mai gikk jeg til legen, avga en helt fin urinprøve, og fikk helseattest. I august leverte jeg den til Statens vegvesen. Jeg har ikke fått spørsmål eller noe annet angående min helseattest og jeg har oppkjøring om ikke veldig lenge. Jeg er rett og slett nyskjerrig på om jeg må avlegge flere urinprøver, enten før eller etter en evt bestått oppkjøring. Jeg leser at det er mulig å må avlegge urinprøver i flere måneder både hvis man har og ikke har fått førerkort.

Mann, 20 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Ut ifra hva du sier, virker det ikke som om du kan forvente å måtte levere flere urinprøver. Du har gjennomført din avtalte periode hos politiet, samt avlagt en ren prøve hos legen nylig, fikk helseattest, og har ikke fått noen indikasjon på at du skal ta flere prøver. Uten at vi kan si det med 100 % sikkerhet, virker det altså som om du skal kunne ta førerprøven uten å måtte ta urinprøver i forkant eller etterkant. Du kan likevel vurdere om du skal dobbeltsjekke med Statens Vegvesen for å være på den sikre siden.
Når du har lest at noen må ta urinprøver i flere måneder, så gjelder dette i hovedsak pasienter som ikke fyller de generelle helsekravene til førerkort på bakgrunn av rusbruk, og som dermed har mistet (eller fått utsatt) førerretten. Hvis vi derimot forstår ditt tilfelle rett, så ble du tatt for hasjbruk uten at dette hadde sammenheng med føring av motorvogn, eller uten at dette hadde sammenheng med en generell medisinsk vurdering av din evne til trafikksikker kjøring.