Redd for å være hjemme hos min far

Hei,
Min far er alkoholiker og det har virkelig påvirket meg. Jeg har prøvd å snakke med han, men det nytter ikke. Han har i det siste også vært veldig sint og jeg begynner å bli redd og vil ikke være hjemme, men tørr ikke å la han være hjemme med min yngre bror. Hva kan jeg gjøre for å få han hjelp og er det andre muligheter enn å ta kontakt med fastlege?

Kvinne, 20 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig situasjon for deg å være i.
Her anbefaler vi at du gjør en viktig endring i fokus: ikke tenk på hvordan du kan skaffe hjelp for ham, men tenk heller hva du kan gjøre for å hjelpe deg selv og din yngre bror. Dersom faren din selv ikke vil ta tak i problemet, blir det også veldig vanskelig å hjelpe ham. Det finnes mange slags hjelpetiltak, men for at de skal kunne fungere, må han selv være motivert for å bli bedre. Han som forelder er ansvarlig for å gi deg og broren din et trygt og stabilt miljø hjemme, og når han ikke er i stand til å gi dere det, må dere skjermes for måten han oppfører seg på.
Vi anbefaler at du tar kontakt med noen utenfra som kan hjelpe deg og din bror. Det aller beste er om du kan ringe Alarmtelefonen 116 111 og fortelle om hva du opplever hjemme. De har mulighet til å kontakte aktuelle hjelpetiltak der dere bor. Andre alternativer er f.eks. en helsestasjon for ungdom. Du kan også vurdere om du skal snakke med noen andre i familien om dette. Det viktigste er uansett at du ikke sitter på dette alene.