Syntetiske narkotiske stoffer?

Hei!
Jeg har et prosjekt på skolen nå, og jeg finner veldig lite om syntetiske stoffer. Finnes det noen statistikk på hvor mange som bruker det og hvordan det har gått med dem som bruker det eller er det for nytt? 🙂

Kvinne, 29 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det finnes en rekke syntetiske stoffer i omløp og vi er ikke sikker på hvilke stoffer du sikter til. I en artikkel fra NHI skriver de om «Designerdop» som omhandler de mest brukte syntetiske stoffene som ecstasy, GHB og syntetisk cannabis.  I denne undersøkelsen utført av Sirus om «Rusmidler i Norge» fra 2015 og «Narkotikabruk mellom 2012-2017»  er bruk av disse vanligste syntetiske stoffene omtalt.
Hvordan det har gått med dem som bruker det har vi ikke noe informasjon om. For å få frem en slike data/ statistikk må de som bruker disse stoffene søke behandling, og behandlingsresultat må registreres. De som får behandling må også følges opp over tid for å se hvordan det går med dem. Vi kjenner ikke til at det er utført noen slike studier om behandling ved bruk av syntetiske stoffer i Norge.