ADHD medisin av kompis

Eg har eit spørsmåll om sånn adhd medisin. eg prøve det av kompisen min og blei nett som ein ape. er det vanlig at når man tar dette så får man lyst å runke og må runke i 5 timer i strekk for å bli ferdig. er dette farlig? og når eg kommer så brenner det veldig mye i tissen. det føles som den skal brenne opp. eg blei ganske redd når det skjedde så eg begynte å skjelve i kroppen og så søkte eg på om det var farlig og fant denne siden

Mann, 13 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig at sentralstimulerende medikamenter som f.eks ADHD-medisin gir økt seksuell lyst. Det er heller ikke uvanlig at det tar lang tid å bli ferdig (få utløsning). Hva brenningen kom av er ikke godt å si men det kan jo være at du var sår etter å ha onanert så mye. Hvor farlig det er vil avhenge av hvor mye du tok og hvor godt du tåler det. Tar du for mye og ikke tåler det godt kan det være ganske farlig for hjerte og hjerne. Så ja, det kan være farlig dersom du gjør det ofte eller tar store doser. Hva tissen din angår, kan den bli sår og vond av dette, men det i seg selv å onanere lenge er ikke noe farlig.
Du sier at du ble ganske redd og vi antar at det også skyldes litt mangel på kontroll, og også over hva som skjedde med kroppen. ADHD medisin er svært sterke medisiner som kun skal brukes av de som har sykdommen og følges opp av legen. Bruker du andres medisin kan mye uventet og ubehagelig oppstå, og reaksjoner som du ikke forberedt på.
Husk også at det å gi bort eller ta imot slike medisiner er forbudt. De regnes som narkotika dersom du ikke har resept på dem, og blir det oppdaget kommer vanligvis barnevernet på banen.