Benzodiazepiner, nedtrapping og abstinenser.

Hei!
Har nettopp taklet 5 uker uten opiater. Fy fader det var ikke lett! Får frysninger enda helt utrolig etter så lang tid men resten er borte heldigvis. Skjønner godt hvorfor 95% av heroinister aldri kommer seg av eller må på metadon da abstinensene er såpass ille. Fy sier jeg bare. Regn med en måned hjemme mye verre enn influensa.
Nå kommer det. Benzo?? Når du trapper ned og har seponert helt er det like ekkelt eller? Kan du hoppe fra diazepam til sobril og kjøre den veien? Virker som opiater er nok den som er mest vanskelig. Hva mener dere med deres erfaring? Alkohol er bare noen dager uten søvn og mye svetting. No problem. Men 20mg valium kan vel takles hvis man har sluttet med opiater med rolig nedtrapping? Hører gjerne. Takker Mvh

Mann, 37 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Så bra at du har klart å slutte med bruk av opiater . Det er også smart av deg å være oppmerksom på abstinenser knyttet til bruk av benzodiazepiner.
Abstinenser kan forekomme etter relativt kort tids bruk, men da gjerne i ganske mild grad. Ved lengre tids bruk øker risikoen for kraftigere abstinensplager. Angst, rastløshet, søvnvansker, muskelsmerter, skjelvinger, kvalme, kramper, hjertebank, økt puls og blodtrykk er typiske symptomer på benzo-abstinenser.
Det er viktig å merke seg at både varighet, grad og karakter på abstinensene vil kunne variere veldig fra person til person. Noen merker lite eller ingenting, mens andre kan ha plager i flere uker.
Vi som arbeider på Rustelefonen er ikke utdannet helsepersonell; når det gjelder spørsmål knyttet til bruk av spesifikke medisiner bør du snakke med en lege om dette.
Hvis du føler at du har et problem med benzodiazepiner kan du lese våre sider om hjelp til å slutte med benzodiazepiner for gode tips og råd.