Far som ruser seg

Faren min har vært narkoman så lenge jeg kan huske. I dag var det rettsak, og han kom ruset. Han sa det på telefonen. Han inrømte det. Jeg syntes det han gjør er kjempe dumt, men er glad i han forde. Er det en mulighet at han en eller annen gang slutter med rusmidler?

Kvinne, 11 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon for deg, hvor det er helt normalt å kjenne på mange og også motstridene følelser. Hvorvidt han kommer til å slutte med rusmidler en gang i fremtiden er det vanskelig for oss å svare deg på. Det er han som må ville slutte med rusmidler, og legge ned den innsatsen som skal til for å bli rusfri. Dette er en lang vei for mange å gå etter årevis med rus. Det er derimot mulig, men avhenger helt av hans indre motivasjon for å endre seg.
Dersom du kjenner at du kan trenge å snakke med noen om dette temaet, kan det være bra for deg å kontakte for eksempel en helsesykepleier eller lærer på skolen din. Eller en annen voksen du er trygg på. Du kan også ta kontakt med en organisasjon som heter BaRsnakk, de har en chattetjeneste man kan benytte seg av via denne linken.