Jeg tror jeg begynner å bli avhengig av alkohol

Jeg tror jeg begynner å bli avhengig. Har drukket skikkelig, siden jeg var 16. Hvordan vet jeg at jeg kan være i fare for å bli avhengig? Jeg tenkte på det nå som jeg drikker alene for å slappe av mer og på en måte kjenne på rusen. Jeg drikker mer og mer på fester, har ikke begrensinger. Når jeg drikker blir jeg mer sosial og mer rolig, det liker jeg med alkohol. I dag skulle jeg ikke drikke men måtte ha meg et par øl, for jeg ikke ville være edru. I ukedagene går det jo egentlig fint, men kjenner at av og til hadde det vært greit med litt. Jeg prøver å ikke begynne å drikke alene men vet ikke

Kvinne, 18 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er ikke alltid grenser for når en rusbruk kan kalles uproblematisk, til når den kan kalles problematisk. Der er det mange ulike faktorer og kriterier man kan ta med i en vurdering. Én ting er jo å vurdere om rusbruken faktisk forårsaker problemer for deg eller ikke. Men, her kan det være vanskelig å gjøre en helt objektiv vurdering.
Når medisinsk helsepersonell skal stille en avhengighetsdiagnose, er det vanlig å benytte en diagnosemanual. Det finnes flere ulike varianter, hvor en av dem er hentet fra ICD-10. Ifølge denne modellen kan diagnosen ”avhengighet” kan bare stilles hvis tre eller flere av følgende kriterier har inntruffet samtidig i løpet av det foregående året. Brukeren har:
• sterk lyst eller følelse av tvang til å innta substansen
• problemer med å kontrollere substansinntaket med hensyn til innledning, avslutning og mengde
• fysiologisk abstinenstilstand når substansbruken har opphørt eller er redusert, som viser seg ved det karakteristiske abstinenssyndromet for stoffet, eller bruk av samme (eller et nært beslektet) stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer
• utviklet toleranse, slik at økte substansdoser er nødvendig for å oppnå den samme effekten som lavere doser tidligere ga (for eksempel alkohol- eller opioidavhengige personer som daglig kan innta doser som er store nok til å slå ut eller ta livet av brukere uten toleranseutvikling)
• føler økende likegyldighet overfor andre gleder eller interesser, som følge av bruk av ett eller flere psykoaktive stoffer, og mer og mer tid brukes på å skaffe eller innta stoffer eller komme seg etter bruken
• opprettholder substansbruken til tross for åpenbare tegn på skadelige konsekvenser, som leverskade etter betydelig alkoholkonsum, depressive perioder rett etter perioder med høyt inntak av psykoaktive stoffer, eller substansrelatert reduksjon av kognitivt funksjonsnivå, og man kan fastslå at brukeren var, eller kunne forventes å være, klar over skadens natur og omfang.
Men: uansett om du fyller kriteriene for en diagnose eller ikke, så er det jo flere ting du sier, som kan være litt bekymringsverdig. Både med tanke på bruken slik den er per i dag, men også med tanke på hvordan den evt. kan utvikle seg videre. Mange føler at de må drikke litt alkohol for å slappe av og kose seg i sosiale lag og på fest, men når du sier at du nå også drikker alene «for å slappe av mer og på en måte kjenne på rusen», kan dette potensielt være uheldig på sikt. Selv om du kanskje ikke føler det slik per i dag, kan det jo hende at du etter hvert ikke føler at du klarer å slappe av og ha det bra uten å drikke alkohol. Dette i seg selv gir grunn til å være litt forsiktig med alkohol i tiden fremover. Om du føler et behov for det, kan du f.eks forsøke å snakke med legen din eller en helsestasjon for ungdom om mulige fremgangsmåter. I vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol finner du noen tips dersom du ønsker å kutte ned/ut forbruket ditt. Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat, dersom du ønsker å snakke nærmere om dette.