Kan jeg øke dosen OxyNorm?

Hei, jeg har store smerter etter operasjon og fikk med meg resept på oxynorm 5 mg. Disse hjelper absolutt nesten ingenting, kanskje litt etter en halv time og i 2-3 timer framover men fjerner langt i fra all smerten. Har fått beskjed om å bare ta en om gangen men hva skjer om jeg tar 2? Kan jeg bli avhengig av dette når det brukes mot sterke smerter i en begrenset periode på 2-3 uker? Jeg opplever ingen bivirkninger med pillene på 5 mg styrken. Har også prøvd disse pillene 5 mg FØR uten å ha smerter, da opplevde jeg sterk kvalme så jeg måtte spy men også en sterk følelse av eufori som varte flere timer! Hvorfor er det sånn når man tar pillene uten smerter at man får eufori? Og hvorfor får man ikke den følelsen eller noe som helst bivirkninger når man har smerter?

Kvinne, 28 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder spørsmål om vanlig bruk av medisiner, må vi nesten be deg ta opp dette med den/de som skriver ut dette til deg. Vi er ikke utdannet helsepersonell, og kan dessverre ikke uttale oss om hvordan du bør bruke dine medisiner. Men, dersom du mener at du har behov for en høyere dosering enn hva du har fått beskjed om, kan du ta opp dette med dem direkte. Det er vanlig å måtte justere dosen etter behov.
Generelt er det gjerne slik at jo større doser du går på, og jo lengre du bruker dem, desto større blir sannsynligheten for å utvikle avhengighet, og følgelig også at du bør trappe ned gradvis fremfor å seponere brått. Hvor lang tid det er snakk om før avhengighet er en risiko er individuelt, men enkelte kan oppleve ubehag med å slutte etter allerede 2-3 ukers sammenhengende bruk. Andre tåler å bruke det noe lengre enn som så, men sjeldent veldig mye lengre.
Når det gjelder spørsmålet om hvorfor du reagerer annerledes med og uten smerter, handler dette om hvordan denne typen medisiner generelt fungerer. Når sentralnervesystemet mottar signaler om at det er smerter i kroppen, vil medisinens funksjon være nettopp å dempe dette. Når det derimot ikke finnes betydelige smerter i kroppen, vil medisinen på sett og vis være «overflødig» i systemet ditt, og du vil oppleve en større grad av eufori enn ellers. Men, mange pasienter vil kunne oppleve både bivirkninger og rusfølelse selv om de har smerter – her er det variasjoner fra person til person.
Du kan lese mer om OxyNorm i Felleskatalogen.