Liker å ruse meg på Concerta ved å tygge dem

Jeg har ADHD og får concerta på resept og jeg liker å ta det for å ruse meg ved å tygge dem så den svampen inni blir ødelagt og jeg bare lurer bare på hvor mange mg metylfenidathydroklorid må jeg få i meg før det har en betydelig skade og jeg lurer egt bare på hvorfor jeg blir rolig av sentralstimulerende midler men ikke folk uten ADHD

Mann, 15 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hvor mye metylfenidat som skal til før du risikerer at det er farlig, er veldig vanskelig å svare på. Grunnen til det er at ulike personer har ulik toleranse. Hva som er farlig for én, trenger ikke nødvendigvis være farlig for en annen. Og omvendt. Derfor blir det dessverre ikke mulig for oss å si en konkret mengde.
Men, generelt er det likevel gode grunner til at du ikke bør misbruke Concerta på den måten du gjør, hverken i små eller større doser. En av grunnene er at når du tygger disse tablettene så frigjør du alt virkestoffet på én gang, istedenfor at det slippes ut gradvis (som jo er grunnen til at du blir ruset). Når dette skjer, øker også sannsynligheten for at du opplever de ubehagelige bivirkningene som kan oppstå ved bruk av Concerta. Concerta har potensielt mange mulige bivirkninger, og jo større mengder du får i deg, desto større er sannsynligheten for at du opplever bivirkninger.
Den viktigste grunnen til at du ikke bør misbruke Concerta på den måten du gjør, er riktignok en annen: det handler om toleranse. Om du bruker store mengder Concerta vil du etter hvert bygge opp toleranse for denne medisinen. Det betyr at du stadig trenger større mengder for å oppnå den effekten du ønsker. Og det finnes en grense for hvor store mengder Concerta en lege vil skrive ut. Så, hvis du blir vant til å bruke Concerta i store mengder, kan du én dag komme til å oppleve at medisinen ikke lenger hjelper så mye mot dine ADHD-plager. Med andre ord: om du misbruker Concerta, ødelegger du for deg selv i fremtiden.
Dessuten, Concerta virker bare beroligende for ADHD-pasienter inntil en viss mengde. Om du overstiger denne mengden, blir effekten mot ADHD også dårligere.
Derfor anbefaler vi at du lar dette være med én gang, og heller bruker medisinen slik du skal. Om du føler at du trenger større doser enn hva du tar i dag, bør du snakke med legen som skriver ut medisinen.
Når det gjelder hvorfor du opplever å bli rolig av sentralstimulerende midler, mens de som ikke har ADHD ikke gjør det, så er dette litt sammensatt (og delvis ukjent). Men, kort sagt handler dette om at Concerta virker på hjernen på en slik måte at du lettere klarer å samle tankene, og lettere klarer å konsentrere deg. Dette igjen virker gjerne beroligende. For ytterligere spørsmål om ADHD og medisinering anbefaler vi at du snakker med ADHD Norge – de har mye kunnskap om dette.