Tatt med cannabis av politiet

Hei, jeg skal reise i juleferien. Fra julaften til nyttår. Jeg ble tatt med 1-2 gram hasj av politiet. Jeg hadde ikke røyket, og ble intervjuet på opptak der og da, hvor de tok fra meg stoffet. De sa jeg kunne gå hjem uten å dra på byen. Dette hendte klokken 12 på kvelden, vekke fra sivilisasjonen. Jeg er klar over at saken kan være henlagt, da jeg ikke undertegnet noe. Men om jeg blir innkalt til avhør, er det mulig at jeg blir innkalt til en dato jeg er på ferie? Og hvis jeg blir det, kan jeg ikke reise / er det ikke mulighet for å utsette avhøret?
-Takk

Mann, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Etter det vi kjenner til av politiets rutiner, er det vanlig dersom man får bot/forelegg at man undertegnet dette på stedet. Som du selv skriver har du ikke gjort dette, og det kan tyde på at du slapp unna med en advarsel.
Dersom du likevel skulle bli innkalt til avhør er det selvsagt en mulighet for at dette kan skje når du er på ferie. Det står ikke noe i lovverket om at du har rett til å flytte datoen hvis du innkalles til avhør på en dag som ikke passer for deg, men det er ingenting i veien for at du kontakte politiet etter at du har fått innkallingen og spør om det er mulig å flytte datoen for avhøret eller om dere eventuelt kan ta det over telefon. Det vil være opp til politiet om de finner det mulig å kunne flytte datoen eller ikke, men det er ihvertfall verdt et forsøk.