Utskilling og halvering av medisiner?

Hei
Jeg har i flere år gått på sterke medisiner pga sykdom. Og jeg har spørsmål om halveringstid og hvordan det da fungerer. Disse medisinene tas til samme tidspunkt hver dag, og jeg har brukt samme dose i alle år (altså har jeg ikke trengt å øke dosene for å få bedre effekt).
Men jeg har ingen ønsker om å ta disse medisinene resten av livet, og vil gjerne kunne begrense medisinbruk så mye som mulig. Jeg vil aldri kunne slutte helt pga sykdommen jeg har og hva som følger med av smerter.
Men spørsmålet mitt blir vel egentlig hvordan det er med utskillelse og halvering (vet det ved enkelt doser tar ca 5 ganger halveringstiden). Men hvordan er dette når man har gått fast på medisiner i samme dose over flere år?
Har innimellom droppet enkelte av medisinene i flere uker og ikke merket noe til abstinenser. Bil det si at dosen i kroppen er så pass stor at det vil ta lang tid før jeg merker noe, eller er jeg bare heldig som ikke merker noe?
Føler det er viktig å poengtere at dette er medisiner som er skrevet ut av sykehuset, bruker kun 1 lege samt spesialistene og de samarbeider godt. Jeg benytter meg også kun av ett apotek hvor alle medisiner blir hentet, så sant det ikke er ferie.
På forhånd takk for svar.

Kvinne, 46 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du skriver ikke hvilke medikamenter du bruker så vi kan ikke svare deg på utskillelse og halvering av medisinene dine.
Vi på RUStelefonen er ikke medisinsk helsepersonell så vi anbefaler deg å bringe spørsmålet ditt videre til foreskrivende lege. På Felleskatalogen.no under FK tekst finner du også informasjon om det du spør under egenskaper for medikamentet.
Helt generelt er det meget få medisiner du kan droppe i flere uker uten å kjenne abstinenser. Dvs., dersom du skulle kjenne abstinenser ville de ha inntrådt lenge før det er gått uker.