Bytte fra metadon til Subutex?

Hei, jeg går nå på metadon, men jeg har fått problemer med at jeg spyr det opp igjen av og til, etter jeg har tatt metadon så begynner det å svi i magen, jeg har vært på sykehuset å tatt sånn slange ned i magen å der fikk jeg beskjed om at jeg produserer for mye magesyre, jeg får tabletter for det men med liten effekt, så jeg lurte på om det hadde vært en ide å bytte til subutex? Jeg har hatt 5 rygg opprasoner det var slik jeg vart stats narkoman.🥺

Mann, 49 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke medisinsk helsepersonell, men vet at kvalme og oppkast er en vanlig bivirkning ved bruk av Metadon. Hvis du i tillegg produserer for mye magesyre tåler du det tydeligvis ekstra dårlig. Om du skal gå over til Subutex må du diskutere med legen din. På Felleskatalogen.no ser vi at kvalme og oppkast er ganske vanlige bivirkninger ved bruk av Subutex også. Men fordi Subutex gis som smeltetabletter vil jo ikke det påvirke effekten.
Det har også kommet ett nytt preparat i senere tid som heter Buvidal depotinjeksjonsvæske. Medikamentet er også et Buprenofinpreparat og settes som sprøyte ukentlig eller månedlig. Den løses ikke opp i mave og tarm, det trengs mindre mengde av virkestoffet for å få effekt, og da gir det også mindre bivirkninger. Så du og legen din bør kanskje prøve dere frem med ulike medikamenter, og håper at dere sammen finner en god løsning.