Drikker veldig mye når jeg først drikker

Hi
Jeg vil ha hjelp med mitt problem. Jeg drikker ikke ofte men jeg drikke mye når jeg gjør det som fører til at jeg blir full og har ingen kontroll av meg selv. Det har begynt å påvirke kona mi så jeg vet at jeg trenger hjelp. Jeg kan si nei til alkohol, men når jeg starter og det blir koselig så mister jeg kontroll. Jeg vil ha hjelp og jeg vet at jeg trenger hjelp for å være i kontroll.

Mann, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det finnes måter å forsøke å kontrollere inntaket på, også når du drikker. Det viktigste du kan gjøre er å planlegge i forkant av drikkeepisoden. Hvor mye skal du drikke? Bestem dette og forsøk å hold deg til det. Ikke kjøp inn mer enn du har tenkt å kjøpe, fortell de du drikker sammen med at de ikke skal gi deg mer dersom du har drukket opp ditt.
Andre tips er å ta med deg sedler og ikke kort på byen dersom du drikker ute, unngå sprit, forsøk å drikk sakte og maks 1 enhet i timen, drikk et glass vann mellom hver enhet, drikk annenhver drikk alkoholfritt.
Alle disse forhåndsreglene kan være effektive. Trikset er å holde promillen såpass under kontroll slik at du holder deg til planen. Blir promillen høy, som regel over 1, så svekkes dømmekraften betydelig, og da er det lett å glemme hva som er viktig.
Dette er tips du kan forsøke, og for mange fungerer det ok, i hvert fall etter litt øving. Enkelte klarer ikke å stoppe å drikke når de drikker, og blir alltid litt for/altfor full, uansett hva de forsøker. Dette bør tas på alvor. Da bør du vurdere å kutte å drikke overhodet.
Du kan ha nytte av å lese Fanny Duckert sin bok Alkohol og livsstid: Strategier for moderasjon.