En i familien har vært litt ofte hos lege og fått mye rart av medisiner

Hei. Folk som begår selvmord, hva på hvilken måte er det mest vanlig at folk gjør?
Sitter med en i familien som har vært litt ofte hos lege og fått mye rart av medisiner. Hva kan/skal jeg gjøre?kan jo ikke bare sitte å se på. Hilsen bekymret

Mann, 47 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi har nok ikke noen oversikt over hvordan folk tar sitt eget liv. Hvis du er bekymret for at vedkommende skal ta livet sitt, bør du ta en prat med vedkommende og spørre om dette er noe hen tenker på. Du kan finne info om hvordan håndtere at en du kjenner har selvmordstanker her.
Hvis vedkommende får utskrevet mye medikamenter som du er redd for at hen skal bruke for å ta sitt liv, kan du kontakte vedkommendes fastlege for en bekymringsmelding.