Er det mulig å bli skikkethetsvurdert på universitetet?

Jeg studerer innen helse og lurer på om det er mulig å bli skikkethetsvurdert (som potensielt kan føre til utestengelse fra studiet) på universitetet i forhold til studie om man reiser til f.eks Amsterdam for å røyke cannabis?

Mann, 21 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi kjenner til, er det ikke vanlig praksis ved et universitet å utføre skikkethetsvurderinger på studenter. Derimot er dette noe du kan risikere å måtte gjøre for en eventuell arbeidsgiver i fremtiden. Vi anbefaler likevel at du setter deg inn i regelverket ved det aktuelle universitetet  for å forsikre deg om dette (f.eks. ved å lete etter dette på hjemmesidene, eller evt. sjekke kontrakten du kanskje har skrevet under på).
For øvrig gjør du jo ikke noe ulovlig dersom du røyker hasj i Amsterdam, så det er jo ikke garantert at du ikke ville fylle kravene til en eventuell skikkethetsvurdering.