Har jeg da kjørt i ruspåvirket tilstand?

Hei.
Jeg røykte hasj for første gang for ca 11 dager siden, jeg kjørte ikke bil på 5 dager fordi jeg har hørt at hasj sitter lenge i kroppen. Jeg kjøpte en narkotest på apoteket igår bare for å teste. Den var positiv, har jeg da kjørt i ruspåvirket tilstad??

Kvinne, 24 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Nei, det vil vi ikke si. Du er ikke ruspåvirket i fem dager av å røke hasj én gang.
Det er forskjell på urinprøver og blod/spyttprøver. Når du tar en urinprøve, påviser det THC-syre/avfallsstoffer etter bruk av cannabis. Påvisning av slike stoffer forteller deg ikke at du er påvirket her og nå, men at du har hatt cannabis i kroppen. En urinprøve kan godt være positiv selv om du ikke lenger er påvirket.
Skal man se om du er påvirket av hasj, er det mer naturlig å ta en blod- eller spyttprøve (dette er også hva politiet gjør).
Vanligvis sier man at cannabis (hasj og marihuana etc.) kan påvises i blod og spytt fra 6 – 48 timer etter siste inntak (avhengig av hvor mye og lenge personen har brukt).
Du kan lese mer om cannabis i blod- og  urinprøver på vår hjemmeside.