Isotretinoin og akne

Hei. Jeg går på isotretinoin i forbindelse med akne. Jeg har fått beskjed av legen av å unngå alkohol ettersom medisinen påvirker leveren kraftig. Er det likevel trygt å røyke marihuana under behandlingen (6 måneder) ?

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke medisinsk helsepersonell og gir derfor ikke helsefaglige råd. Men på rent generelt grunnlag kan vi si at alle narkotiske stoffer kan medføre belastninger på indre organer som lever og nyrer. En av leverens viktigste oppgaver er arbeidet med å rense blodet for giftige og skadelige stoffer. Giftstoffer blir som regel brutt ned til mindre giftige stoffer. Kroppen oppfatter miljøgifter, narkotika, medikamenter og mye annet som skadelige og giftige stoffer. Så tilfører vi kroppen det, belaster vi også organene med fare for eventuelle skader som kan oppstå.
Som du skriver selv og har fått beskjed om kan Isotretinoin påvirke levereren. Derfor bør du være ekstra forsiktig med å tilføre kroppen andre stoffer som belaster lever, herunder Cannabis. Cannabis påvirker leveren til en viss grad, men ikke like mye som alkohol.
Du bør derfor utvise varsomhet i behandlingsperioden og søke råd og veiledning hos foreskrivende lege dersom du har spørsmål knyttet til behandlingen.