Jeg har ei venninne som jeg mistenker kan være pillemisbruker

Hei. Jeg har ei venninne som jeg mistenker kan være pillemisbruker. Det jeg reagerer på er, hun kan plutselig spørre meg om jeg husker om hun tok en tablett ista, å er ikke bestandig jeg får med meg alt. Dette kan være etter jeg har vært på toalettet eller har foretatt meg i andre ting. Hun kan også si, er ikke så farlig heller for har ikke behov for denne tabletten nå. Men de dagene hun har tabletter føler jeg at hun spiser i et. Synes stadig hun putter noe i munnen på kort tid. Hun forandrer plutselig atferd å blir veldig negativ å merkelig og snakke med.

Kvinne, 30 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du reagerer på dette. Hvorvidt hun faktisk misbruker medisiner eller ikke er selvsagt vanskelig for oss å si sikkert, men det er jo i det minste noen ting her som høres litt bekymringsverdig ut. Dersom du ikke har gjort det allerede, bør du vurdere om du skal snakke med henne om din bekymring. Legg det gjerne frem slik at du føler du må snakke om dette, heller enn at dette er noe hun må snakke om. Du behøver heller ikke å tenke at du er ansvarlig for å overbevise eller overtale henne til noe som helst – snarere kan du tenke at å uttrykke din bekymring, prøve å få igang en samtale, samt kartlegge hvor hun står selv, i seg selv er et god målsetting for en samtale. Se gjerne også vår guide til bekymringssamtaler for ytterligere tips og råd.
For at hun skal gjøre en eventuell endring, er det som oftest en forutsetning at hun selv ser behovet for dette. Men, om du finner ut hva hun selv tenker om situasjonen, kan du kanskje også få litt mer inntrykk av hva du faktisk kan forvente av henne, og evt. om hun ser for seg at du kan være en hjelp for henne på noen måte. Du kan også tipse henne om å ta kontakt med oss for en anonym og uformell prat om situasjonen, eller du kan kontakte oss selv på telefon eller chat dersom du vil snakke nærmere om dette.
Legger også ved vår guide Hjelp til å slutte, som kanskje kan være til nytte for henne.