Bruker Sobril og Nobligan, kan jeg beholde førerkort?

Hei, jeg bruker Nobligan Retard 200 mg og Lyrica 300 mg pr 12 . Time pga nevropati i føttene . Forskrevet av Nevrolog. Drikker ikke alkohol.Medisineringen har vart i ca seks år. Fastlege sier ok, da nevrolog foreskriver. Var innlagt på BS. og de mente jeg burde trappe ned . Prøvet men smertene var store. Nevrologen sier dette er optimalt.Jeg vet ved bruk av Sobril 25x 2 i døgnet gjør at jeg kan redusere opiatene til minimum. Legene vil ikke forskrive Sobril uten å melde til politi og da ryker lappen.
Dette er litt på siden av tema men ønsker en mening fra dere da jeg uansett blir avhengig eller er?

Mann, 59 år fra Akershus (anonymisert, red.)
RUStelefonen svarer:
I følge retningslinjen for helsekrav til førerkort er grensen for medisinering av oxazepam begrenset til 30 mg/døgn dersom helsekravet skal ansees som innfridd. Det betyr at 2 x 25 mg/døgn overskrider denne grensen og at du ikke fyller helsekravet for å ha førerkort hvis du står på denne doseringen.
Det er riktig at du kan bruke opioider i tillegg til Sobril og fortsatt fylle helsekravet, men da skal dosen av begge medikamenten halveres. Regnestykket vil da bli:
• Oxazepam (Sobril), maksimal døgdose 30 mg/døgn redusert med 50% = 15 mg
• Opioider, maksimal døgndose på 300 mg morfinekvivalenter/døgn redusert med 50% = 150 (1500 mg tramadol tilsvarer 150 mg morfinekvivalenter).
Du skriver at du også bruker Lyrica, denne er ikke spesielt nevnt i førerkortveilederen men legen har et ansvar for å utøve aktsomhet:
«Samtidig bruk av antipsykotika, antiepileptika og/eller antidepressiva med negativ virkning på kjøreevnen og ett eller to legemidler som inngår i § 36 nr. 4 til 7, kan utgjøre en trafikksikkerhetsrisiko. Ved samtidig bruk av slike legemidler må det utvises særlig aktsomhet i vurderingen av om helsekravet er oppfylt etter § 35, eller om det forutsetter dosereduksjon eller seponering av legemiddel som omfattes av § 36 nr. 4 til 7.«