Kan legen se at jeg har brukt ecstasy på blodprøven?

Jeg har tatt mye ecstacy og sånn i de siste 3-4 ukene og så skal jeg snart om ca 3 uker ta en blodprøve for og skjekke om jeg har stoff skifte eller hva det heter. Kommer ecstacy opp på blodprøvene når du skal ta det hos legen? Vet det er 3 uker til men har jo tatt ectsasy flere ganger i uken i et par uker og da tar det lengre tid før det går ut av både urinen og blodet, men kommer det opp når jeg skal ta blodprøve da?

Kvinne, 15 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
For at legen skal kunne se om du har brukt rusmidler må legen teste spesifikt for det. Det dukker altså ikke opp hvis du tar en blodprøve for noe annet – for eksempel for å teste stoffskiftet. Forøvrig er det uansett ikke mulig å påvise Ecstasy tre uker etter at du brukte det sist.
Du skriver at du har tatt Ecstasy de siste 3-4 ukene. Vi vet ikke hvor mange ganger det er snakk om, men vi ønsker å opplyse deg om at du bør unngå å bruke Ecstasy uten at kroppen får tilstrekkelig tid til å hente seg inn mellom hver gang. Det bør minst gå noen måneder mellom hver gang.
Du kan lese mer om dette og mulige bivirkninger i brosjyren vår om MDMA/Ecstasy.