Hvordan unngå å komme i miljø med venner som bruker rus?

De fleste av vennene mine er i rusmiljøet, de drikker, tar rus og tobakk,
Har du noen tips. Til hvordan jeg ikke kommer inn i det miljøet

Kvinne, 14 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så bra at du spør oss om hvordan du kan unngå å begynne med rusmidler. Dersom alle de vennene du har i dag bruker rusmidler og tobakk, kan det være vanskelig for deg å være den eneste som ikke gjør det. Og det er kanskje også slik at dere ikke har så mye til felles etterhvert, så det blir kjedelig å henge med dem?
Vi vet ikke så veldig mye om deg og din situasjon, men vi tenker at det kan være bra å henge mer med de du kjenner som ikke driver med dette. Det finnes kanskje noen i din omgangskrets som ikke bruker rusmidler? Hvis du synes det er vanskelig å bli kjent med noen nye, kan du vurdere å begynne med en aktivitet, eller en sport, eller kanskje det finnes et tilbud for ungdom der du bor som du kan snakke med noen?
Det er også viktig at du har noen å snakke med om det som bekymrer deg. Håper du føler at du kan snakke med dine foreldre/foresatte. Hvis du synes det er vanskelig, kan du kanskje snakke med noen voksne du stoler på i familien, omgangskrets eller på skolen.