Jeg håpet at dere kunne svare på noen av disse spørsmålene i løpet av en halv time

Hei, jeg har en oppgave angående skolen. Jeg lurer på hvilke stoffer som kan være i narkotika og hvem som fraktet det til Norge? Er det en plante eller noe sånt? Hvor mange folk i Norge ruser seg daglig? Er det noe man blir avhengi av?
Jeg håpte at dere kunne svare på noen av disse spørsmålene i løpet av en halv time.
Takk!!

Kvinne, 13 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du håper vi svare på noen av disse spørsmålene i løpet av en halv time. Det er lov å håpe, men dette er ikke en akuttjeneste. Det kan ta noen dager før svaret kommer. På chat og telefon får du raske svar.
Så til dine spørsmål.
Hvilke stoffer kan være i narkotika og hvem som fraktet det til Norge? Er det en plante eller noe sånt?
Noen stoffer kommer fra planter, andre ikke. Stoffer som hasj og marihuana, kokain og heroin kommer fra planter. Ecstasy/MDMA kommer ikke fra planter. Alle rusmidler inneholder substanser som påvirker kjemien i hjernen når de inntas. Noen stoffer virker stimulerende, andre dempende, og andre har psykedeliske virkninger. Hvem som frakter narkotika til Norge varierer veldig. Noe tas med av privatpersoner, mer eller mindre til eget bruk, mens noe tas inn av organiserte kriminelle grupper. Ganske mye kommer også inn via post.
I narkotikalista finner du en oversikt over de stoffene som regnes som narkotika i Norge.
Hvor mange folk i Norge ruser seg daglig?
Dette kommer an på om du tar med alkohol. Og det kommer an på hva du mener med «ruser seg.» I Norge er det om lag 8 prosent av menn og 3 prosent av kvinner som har problemer med alkohol. Det er mye færre som misbruker narkotika.
Er det noe man blir avhengig av?
De fleste stoffer kan før til avhengighet, ja. Det kan skje hvis de brukes ofte. Heroin og kokain regnes blant annet som veldig avhengighetsskapende.