Jeg har en bitteliten mistanke om at en kompis ruser seg

Hei.
Jeg har en bitteliten mistanke om at en kompis ruser seg. I dag hadde han veldig store pupiller og hvis jeg ikke så feil så det ut som det var et slags stjerneformet mønster ved slutten av den ene puppilen vet du om man kan få den bivirkningen av noe rus?
Mvh

Kvinne, 21 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi kan ikke uttale oss om de symptomene du beskriver er forårsaket av rus. Det kan være mange årsaker til at folk får større pupiller og andre endringer i utseende (øyne, adferd etc). Skal en vurdere om en person ruser seg, er det helt nødvendig å ta utgangspunkt i helheten (endring i adferd, utsende, klesstil, venner osv.).
Det er temmelig uklart hva du mener med «et slags stjerneformet mønster ved slutten av den ene puppilen». Pupillen er  er den runde, sorte åpningen midt i øyets regnbuehinne (der lyset slipper igjennom inn mot netthinnen). Mange mennesker har derimot ulike mønstre og fargesjatteringer i regnbuehinnen.
Det mest nærliggende vil være å prate med kompisen din. Spørre ham hvordan han har det, om han sliter med noe om dagen, om det er vanskelige tider, er det noe han vil snakke om osv. Det er veldig ofte en bedre idé å snakke med folk enn å bare se på pupiller og andre tegn og symptomer.