Kan jeg ta mer av Ritalin?

Jeg har veldig problemer med å konsentrere meg og fikk ritalin for noen år siden, men siden jeg har flyttet mye rundt og byttet fastlege så har jeg ikke fått en høyere dose selvom jeg trenger det. Jeg har 20mg, men den gir ingen effekt lenger. Er det da farlig hvis jeg tar flere av de om gangen sånn at medsinene faktisk gjør det de skal?

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke helsepersonell, og kan dessverre ikke gi medisinfaglige råd. Generelt kan vi jo si at det er vanlig å utvikle toleranse for slike medisiner, noe som ofte innebærer en gradvis doseøkning, uten at det nødvendigvis er direkte farlig i seg selv. Likevel vil vi oppfordre deg til å få klarsignal fra legen din før du gjør dette (selv om du har flyttet mye rundt), slik at du har en fagperson i ryggen, og som kan gi deg oppfølging ved eventuelt behov. Skulle du likevel bestemme deg for å øke på egenhånd, er det viktig at du øker med så lite som mulig om gangen, og gradvis kjenner på hvordan du reagerer på økningen.