Angående Concerta og spiseforstyrrelse

Jeg sliter med å bruke forskrevet dose på Concerta. Tar endel mer enn det jeg skal. Jeg ønsker å slutte helt på medisinen. Problemet mitt er at jeg kjenner på en økt matlyst og det skremmer meg. Jeg spiser både for å regulere stemningsleie, i tillegg til at jeg vet at Concerta gir nedsatt appetitt. Jeg klarer derfor ikke å slutte med å innta Concerta. Finnes det noe legemiddel som reduserer appetitten? Jeg vet at det vil bli en ny utfordring i senere tid å slutte med evt. denne medisin, men ønsker å jobbe meg igjennom en ting om gangen. Uro og nedsatt konsentrasjon som seponering av Concerta vil gi vil jeg slutte med i første omgang. Skulle gjerne hatt noe som kan kontrollere appetitten i denne perioden. Har dere noe tips? Jeg tørr ikke å ta dette opp med behandler da jeg frykter at medisinen blir seponert og jeg sitter igjen å kjenner på uro, nedsatt konsentrasjon (som vil bli en stor utfordring på jobb) i tillegg til overspising og vektoppgang. Ønsker hjelp og veiledning. Jeg er lei av å gå på Concerta, fordi jeg tar ukontrollerte mengder og føler meg som en misbruker. Dersom dere har noen tips så kan jeg kanskje få innvilget en medisin for spiseforstyrrelsen som jeg har kjent på hver gang jeg forsøker å trappe ned.
Ønsker å takke du som leser spørsmålet mitt og for denne tjenesten som forhåpentligvis kan råde meg til veien videre.

Kvinne, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du er i en fortvila situasjon, og håper at du kan snakke med lege eller psykolog om dette. Dessverre så kan ikke vi gi deg noen råd angående medisinering eller spiseforstyrrelser, da vi er en tjeneste om rusmidler og rusmiddelproblematikk.
Angående det at du tar for mye Concerta, anbefaler vi at du også tar opp dette med legen din . Vi forstår at du er redd for at dette kan få konsekvenser, og vi kan ikke vite hvordan din lege reagerer på dette. Men antagelig vil du kunne få hjelp til å få det bedre.