Føler meg rar etter bruk av MDMA, er bekymret for at dette kommer til å bli permanent.

Hei. Jeg tok mdma to ganger på to dager, for 3-4 uker siden. Den første dosen var 100milligram mens den andre var 150milligram. Rusen var ekstremt digg, men helt siden rusen gikk ut av kroppen min har jeg følt meg rar, føler jeg tenker på en litt anderledes måte å at jeg kan bli litt små svimmel noen ganger helt uten grunn. Er også noen ganger at jeg bare plutselig føler at rusen kommer tilbake i sånn 10min også forsvinner den, helt uten at jeg har tatt noe. Syntes dette er litt merkelig og begynner å bli bekymret for at jeg dette kommer til å være permanent. Håper på svar 🙂

Mann, 15 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Bruk av illegale narkotiske stoffer innebærer risiko. Styrken kan variere, virkestoffet kan være noe annet, tilsetningsstoffene kan være ukjente, og noen ganger skadelige. Vi i RUStelefonen er ikke medisinsk helsepersonell, og kjenner kun til de vanlige symptomer og bivirkninger ved bruk av MDMA. Det er ikke uvanlig å oppleve nedstemthet, likegyldighet og lav energi etter bruk. Mange rapporterer også om angst og følelse av trykk i brystet. Søvnproblemer, humørsvingninger og hukommelsestap kan også forekomme. Vanligvis vil disse symptomene være forbigående i løpet av noen uker. Anbefalt brukerdose av MDMA er 60-125 mg. Du tok 100 mg en dag og  150 mg dagen etter. Det var nok i overkant mye og derfor sliter du kanskje med disse ettervirkningene nå. Det er liten sannsynlighet for at denne tilstanden vil bli permanent, men hvis du fortsatt synes dette er ubehagelig og slitsomt anbefaler vi deg å ta kontakt med din fastlege.