I går tok jeg 2000mg Paracet og i dag tok jeg 400 mg Ibux. Hva kommer til å skje?

Igår tok jeg 2000mg paracet, og idag tok jeg 400mg Ibux, det har ikke gått 24 timer ennå og jeg er 14 år. Hva kommet til å skje?

Kvinne, 14 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Om du lurer på noe om dosering av av disse medikamentene, så er anbefalt mengde i hht Felleskatalogen;  Paracet for voksne (og barn over 40 kg) 1-2 tabletter á 500 mg 3 ganger i døgnet eller 1/2-1 tablett á 1 g 3 ganger i døgnet. Når det gjelder ibuprofen, så kan du ta f. eks. 400 mg Ibux hver 4-6 time, men det er ikke anbefalt å ta mer enn 1200 mg i løpet av et døgn. Det er ikke slik at det er anbefalt å kombinere paracetamol og ibuprofen, men det kan ha en hensikt å bruke disse vekselvis hvis man har smerter eller feber over tid. For noen kan også disse medikamentene sammen føre til større smertelindring, men kombinasjonen øker også sjansen for bivirkninger. Om du velger å ta de samtidig, så bør ikke dosene overskride 500 mg paracetamol og 400 mg ibuprofen. Inntar du de vekselvis med langt nok mellomrom kan du ta 1000 mg paracetamol og 400 mg ibuprofen. I denne artikkelen fra 2012 kan du lese mer om hvordan det er å kombinere paracetamol og ibuprofen. Bruker du medisinene som smertelindring anbefaler vi deg å rådføre deg med lege din som kjenner deg og din helsetilstand.
Hvis grunnen til at du tok dette handler om at du har det vanskelig, er det veldig viktig at du snakker med noen om det du sliter med. Kors på halsen er en hjelpetelefon for barn og ung som er åpen fra 14 -22. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 915 o8588 eller chat (hverdager fra 11-18).