Sliter med å holde motet oppe og er bekymret for fremtiden.

Hei. jeg Har brukt benzodiazepiner i minst 8 år. Har di siste 8 mnd trappet ned på Sobril, men de siste 1,5 mnd har jeg hatt lite effekt på dosen å det bekymrer meg. Har gått på 5 mg Sobril de siste 3 mnd men det er nesten som den siste tiden at medisinen ikke har noen effekt i det hele tatt. Sitter mye hjemme å er sykemeldt, men hører de sier at å være sosial å komme seg ut hjelper, men dette har jeg prøvd før, men det blir ikke noe bedring i angsten av å møte frykten, det blir egentlig bare verre. Sliter med å holdet motet oppe å er bekymret for fremtiden

Mann, 32 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at du er i en vanskelig situasjon og at det kan kjennes vanskelig å holde motet oppe. Å oppleve at effekten av Sobril blir dårligere er slett ikke uvanlig. Og det er derfor desto mer imponerende at du til tross for det har klart å trappe ned på dosen. Det kan også være at en annen type medisin vil kunne gi bedre effekt så sant den ikke har andre negative bivirkninger. Du skriver ikke noe om hvorvidt du har fått annen hjelp med tanke på dine angstproblemer, hvis du ikke har mottatt slik form for hjelp så er det verdt å prøve. Vi anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din og ta opp dette med bruk av medisiner og eventuell annen hjelp tilknyttet angsten du sliter med. Det er viktig å ta kontakt med fastlegen ved behov også i disse koronatider. Tilbudet vil nok være begrenset når det gjelder psykiatrisk hjelp men mange psykologer tilbyr videokonsultasjon. Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på chat eller telefon: 91508588 ( hverdager 11-18) for å snakke litt nærmere om situasjonen din.