Slutte med Oxycontin, legen følger ikke opp

Hei. Eg skal prøve å slutte minke ned på Oxycontin. Har gått på 40×2 i ganske lang tid på grunn av store smerter i ryggen. Dette etter kneprotese operasjon. Legen har skrevet ut 30mg til meg. Beskjed om å minka ned. Men legen forklarer ingen ting om abstinenser o,l. Eg klarer ikkje kontakta fastlegen om dette, men skal klara det. Fastlegen er ingen god psykolog og det får eg bekrefta nå.

Kvinne, 64 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det at du kjenner på abstinenser er en helt naturlig reaksjon, og det er synd at du opplever at du ikke kan få hjelp av din fastlege til dette. Dersom du har behov for oppfølging fra lege, anbefaler vi deg å oppsøke en annen lege eller be om henvisning til spesialist.
Vanlige abstinenser fra Oxycontin er uro, angst, rennende nese og øyne, svetting, søvnproblemer,  rask puls, skjelving, leddsmerter, kvalme, frysninger, muskelsmerter og diaré. Mange opplever at abstinensplagene likner en influensa. Trapper du sakte ned, vil abstinensene typisk bli mildere. Abstinensene kan forventes å vare i et par uker, med varierende intensitet.