Sønn som ruser seg

Hei! Jeg har en sønn på 20år som ruser seg. Jeg er usikker på hva, Men! Det som er at det har gått så langt at det har blitt et stort problem for han og oss hjemme, han sliter i tillegg med depresjon og angst. Så når han prøver å «slutte» så blir det veldig tøft.. da går det på selvmordstanker å klarer ikke å dra på jobb. Det er veldig vanskelig å prate med han om det.. kommer ikke inn.. hva kan jeg som mor gjøre?

Mann, 20 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at situasjonen er vanskelig og at du som mor ikke er sikker på hva du kan gjøre. Hva som er riktig å gjøre når barnet ruser seg, kan være vanskelig å si, ettersom det avhenger av flere ting. En ting er hva han ruser seg på og hvor omfattende problemet er. Dette anbefaler vi deg å utforske.  Hva bruker han og hvor mye? Trenger han hjelp til å slutte med rusmidlene? Eller er depresjon og angst hovedproblemer? Dersom han har selvmordstanker bør han få hjelp. Ta kontakt med lege eller legevakt dersom du har mistanke om at han planlegger selvmord.
Du skriver at det er vanskelig å prate med han om det, og du kommer ikke inn. Ofte får man de beste samtalene når man gjør noe sammen, og ved å forsøke å forstå og lytte i stedet for å forsøke å endre. Du kan kanskje finne noen tips til innfallsvinkler i denne guiden om hvordan snakke med noen om deres rusbruk
Hva du kan gjøre videre kommer også an på deres relasjon. Du kjenner sønnen din best. Men du bør ikke gå inn i dette med hensikt om å få han til å slutte, rett og slett fordi det er en vanskelig oppgave. Skal han slutte, må dette være en avgjørelse som han selv tar.  Du kan støtte han gjennom prosessen, og eventuelt hjelpe til med å finne ut av hva slags hjelp som finnes for han.
Ta gjerne kontakt med oss for en prat om situasjonen, vi har åpent hverdager 11-18.