Vil slutte å drikke, er det noen fare og bør jeg trappe ned? Har Seroquel vil det hjelpe?

Hei. Har drukket nå i 17 dager i strekk og vil slutte men følte i sted et skikkelig ubehag så tok noen øl og ble bedre igjen. Er redd for og slutte da jeg får skikkelig angst, men vet jeg bør det. Er det noe fare og slutte og trappe ned? Har hatt tunge drikkeperioder før og da opplevd synsforstyrrelser altså delerium men aldri kramper . Har seroquel vil det hjelpe? Takk for svar

Mann, 36 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Så bra at du har bestemt deg for å slutte å drikke. Som du allerede har erfart kan omfattende bruk av alkohol gi ubehagelige symptomer dersom tilførselen opphører, selv om ubehaget vil gå over etter en viss tid. Når det gjelder alkohol spesifikt, kan abstinens potensielt også være farlig. Derfor bør du ikke slutte brått. Det er langt tryggere å trappe ned gradvis og forsiktig. Ved en langsom nedtrapping vil du nok likevel måtte regne med en viss grad av abstinensplager, men i langt mindre grad enn ved bråslutt. Det er altså bedre at kroppen gradvis vennes av med alkoholen, da bråslutt vil kunne sette deg i delirium tremens – som potensielt kan være alvorlig dersom du ikke får dette tilstrekkelig behandlet av helsepersonell. Vi anbefaler at du rådfører deg med din fastlege om fremgangsmåte før du påbegynner nedtrapping. Se også vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol for ytterligere råd.
Vi som arbeider på Rustelefonen er ikke medisinsk utdannet og kan derfor ikke rådføre deg når det gjelder bruk av medikamenter i en slik sammenheng. I følge Felleskatalogen skal man være forsiktig med bruk av Seroquel sammen med alkohol da den kan gjøre deg søvnig.