Fikk blackout 17. mai – er dette fordi jeg drakk mye før?

Hei. Jeg lurer på noe men har ikke visst hvem jeg skal spørre fordi jeg egentlig ikke snakker med folk om slike ting.
Jeg har tidligere (da jeg var rundt 17) vært ganske avhengig av alkohol, uten at jeg tenkte noe særlig på det. Slet litt psykisk, og følte meg ensom så siden mine eldre venner drakk- så drakk jeg med dem. Jeg drakk meg sanseløs omtrent 2-3 ganger i uken (ofte mer) og flere ganger husker jeg ikke mer enn at jeg tok min første drink. Nå har jeg ikke drukket noe særlig ofte (sliter fortsatt med å dempe inntaket), men da jeg drakk på 17 mai med noen av mine venner, så drakk jeg 2 champagner ca som er lite for å være meg. Jeg blacket helt ut, husket ingenting dagen derpå og fikk fortalt av min bror at jeg var helt borte og at pupillene mine var svære. Dette ble veldig langt men spørsmålet mitt er: kan det være at jeg reagerer dårlig på alkohol nå mtp at jeg i mine yngre dager drakk meg sanseløs uten noe som helst av hjelp? At jeg blir lettere bevisstløs og at pupillene mine blir større, hjertebank osv?

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Selv om du har en historikk med en problematisk alkoholbruk, skyldes nok det at du blacket ut 17. mai først og fremst at du drakk mer enn du tålte på det aktuelle tidspunktet. Dette sier vi fordi du skriver at du nå ikke har drukket særlig ofte. Du hadde kanskje opparbeidet deg en forholdsvis høy toleranse for alkohol da du drakk regelmessig før, men denne toleransen vil gradvis forsvinne etter hvert som du også drikker mer sjeldent. Om du drikker to flasker champagne får du tross alt i deg en ganske betydelig mengde alkohol, og om du i tillegg ikke har noen særlig høy toleranse, er det naturlig at du reagerer kraftig på et slikt inntak. For øvrig skriver du jo også at du tidligere har opplevd å ikke huske noe etter din første drink, noe som også tyder på at du generelt er ganske sensitiv for alkoholens virkninger (og bivirkninger).
Vi håper uansett at du er mer forsiktig med alkohol i fremtiden – store inntak kan tross alt være ganske helseskadelig, noen ganger også direkte farlig. Om du føler at du fremdeles har et problematisk forhold til alkohol, og/eller at du fremdeles har psykiske vansker, anbefaler vi at du oppsøker et profesjonelt hjelpetilbud, hvor du kan snakke med noen om dette, og lære noen teknikker for å håndtere disse problemene på en sunnere måte. Dette kan du f.eks. søke om via henvisning fra din fastlege.