Har fått påtaleunnlatelse etter ruskontrakt – hvorfor kan jeg likevel ikke ta oppkjøring?

Hei. Jeg har blitt tatt for å røyke hasj av politiet og innrømmet dette.avla positiv urinprøve. Fikk påtaleunnlatelse i februar for dette. Dessuten Står det i påtaleunnlatelse at jeg må gå på ruskontrakt i 9 mnd. Jeg går derfor til helsesøster 1 gang i uken. Har etter påtaleunnlatelse bare levert negative prøver. Dessuten må jeg holde meg unna alle ulovlige handlinger i 12 mnd. Står det på påtaleunnlatelse. For meg er det uklart om jeg kommer til å ha dette på rullebladet til evig tid. Er det slik at dett vil bli stående på en uttømmende politiattest til evig tid? Når jeg leser om påtaleunnlatelse virker det som der er egne regler for oss under 18 år. Kan dere forklare meg dette? En påtaleunnlatelse er jo ikke en dom, egentlig er det jo en henleggelse. Når jeg og mamma spurte om dette visste ikke-politikere helt hva som gjaldt. Dessuten skulle jeg ta førerkort på lettmotorsykkel og spurte politiet om dette var greit. Det var det. Kjøreskolen meldte meg opp rett etter at corona viruset gjorde det mulig å avlegge kjøreprøve igjen. Søknaden ble innvilget og jeg møtte til oppkjøring. Betalte avgift og gikk ut for å møte sensor. Han sant han ikke kunne la meg kjøre fordi det var kommet inn en bemerkning på vandelen min for 2 dager siden som ikke ville gjøre det mulig for meg å få førerkort før dette ble borte. Politiet sa til oss at en påtaleunnlatelse ikke vil være synlig i en vanlig politiattest. Jeg har heller ikke blitt orientert om at jeg har mistet retten til å ta førerkort. Jeg forstår ikke hva som har skjedd. Vi ringte politimannen som har min sak han visste heller ikke hvorfor. Hva skal jeg gjøre. Hva har egentlig skjedd? Jeg betalte kjørelærer for utstyr og deltakelse + avgift for oppkjøring. Nesten 5000 kr. Penger jeg kunne ha kastet. Hvordan kan man gjøre slik med folk? Har jeg ikke krav på bli informert når noen setter ting inn på rullebladet eller vandelen min?
Hilsen fortvilet og lei meg. Jeg hadde gledet meg til dette. Hadde også snakket om dette med politimannen som har saken min.

Mann, 17 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en frustrerende situasjon, og vi sliter også med å forstå hva som har skjedd. En påtaleunnlatelse er jo ganske riktig enn unnlatelse fra påtale, som betyr at dette ikke skal havne i ditt strafferegister sett at du gjennomfører ruskontrakten som avtalt – noe du jo også har gjort. Men dette har likevel skjedd, og vi har ingen annen forklaring på dette enn at det må ha skjedd en glipp et eller annet sted i systemet. Det kan virke som at Trafikkstasjonen og politiet ikke har kommunisert godt nok her.
Det eneste vi egentlig kan foreslå for deg, er at du fortsetter dialogen med både politiet og Vegvesenet/Trafikkstasjonen og politiet for å komme til bunns i dette.
Kanskje kan dere også vurdere å engasjere en advokat, og forhåpentligvis vil du også kunne kreve å få refundert beløpet du betalte for oppkjøringen.