Har hørt at Paralgin forte er sløvende

Hei. Jeg lurer på noe. Hvis man inntar f. Eks 4 paralgin forte.. Jeg har hørt d kab være sløvende, men hvor lenge virker det sløvende før virkningene går ut igjen? Og er det sånn at man kan virke ruset dersom man tar for mange? Og hvordan går det blandet med alkohol?

Kvinne, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Paralgin forte kan virke sløvende, fordi det inneholder kodein. Både kodein og paracetamol – som også er i Paralgin forte, kan være farlig i store mengder. Blandet med alkohol er det særlig farlig, og for mye kodein kan føre til at pustesenteret påvirkes så kraftig at du går i koma eller dør. For mye paracetamol kan skade leveren.
Virkningen av Paralgin forte varer i minst 6 timer. Er du ikke vant med å ta Paralgin forte, kan en tablett gjøre deg sløv og trøtt, mange blir også kvalme.