Hvor lenge har man abstinenser etter Tramadol/Nobligan?

Hei. Jeg har vært avhengig av paralgin forte nå i flere år pga mye smerter.. men har hatt pauser på opp til 2 mnd på det lengste (hadde abstinenser da også hver gang jeg slutta, men sist gang så gikk det 2 uker og enda da var jeg fortsatt slapp så endte med å ta igjen). For en noen mnd siden begynte jeg i stedet å ta tramadol/nabligan i stedet. Opp til 10 stk PR dag. Nå har jeg sluttet tvert og er på dag 3 med abstinenser. Slapp, dårlig form, rastløse bein/armer, fryser/svetter om hverandre er noe jeg sliter med pga abstinenser. Det jeg lurer på er hvor lenge har man abstinenser? Frister veldig å ta piller igjen for å slippe dette..

Kvinne, 28 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder opioider, vil som regel abstinenser være intense men forholdsvis kortvarige. De fleste opplever at abstinensene inntreffer en dag eller to etter siste inntak, hvor de deretter er på sitt mest kraftige omkring 2-4 dager, hvor det deretter gradvis føles lettere. Her er det riktignok individuell variasjon.
Om du skulle havne i samme situasjon igjen i fremtiden, vil vi anbefale at du trapper ned forbruket langsomt fremfor å slutte brått – dette vil bidra til å redusere abstinensplager. For øvrig anbefaler vi og at du følger opp din medisinbruk og abstinensplager med foreskrivende lege.