Kan jeg få cannabis medisinsk pga ADHD?

Hei
jeg har fått utredet ADHD siden 2012, jeg hater å bruke disse medisinene retalin, consert, å altentinn. De funkerte veldig bra til skolen, men ellers nei takk.
I de siste årene så har forhold meg til kun cannabis/hasj, det funker veldig bra.
Men har fått masse problemer med dette siden staten anser det som «narkotika» bruk, mistet billappen osv.
Spørsmålet blir, kan jeg få cannabis medisinsk pga ADHD , kan jeg evnt ta billappen, hvor vanskelig er det å få dette til?

Mann, 29 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Kan jeg få cannabis medisinsk pga ADHD?
Det kan vi ikke svare på. Det er opp til en spesialist å vurdere. Vi anbefaler deg å drøfte saken med Foreningen for cannabismedisin.
Lappen
Under kan du lese hva Førerkortveilederen sier:
Registrerte cannabinoid-legemidler kan være forenlig med føring av motorvogn i
førerkortgruppe 1 under forutsetning av at:
• behandlingen er innenfor indikasjon og instituert av spesialist i nevrologi
• pasienten følger legens anbefaling om tidsintervall mellom inntak og føring av motorvogn
• behandlingen følger retningslinjene som angitt under avsnittet «Legemidler» i denne veilederen
• sykdommen i seg selv ikke gjør søkeren uskikket til å føre motorvogn
• det utvises spesiell aktsomhet når bruk av andre legemidler er indisert
• helsekravene etter § 35 er oppfylt ved samtidig bruk av legemidler som er opplistet i § 36
• det ikke benyttes cannabinoider i tillegg til behandlingen med det registrerte cannabinoid-legemiddelet.
Ved samtidig bruk av et cannabinoid-legemiddel og et legemiddel som er opplistet i § 36 nr. 4 til 7, bør angitt maksimal døgndose for det sistnevnte legemiddelet reduseres med 50 %, jf. § 37. Det bør ikke brukes mer enn ett legemiddel opplistet i § 36 nr. 4 til 7, sammen med cannabinoid-legemidler.
All annen bruk av cannabinoid-legemidler er uforenlig med føring av motorvogn. Dette gjelder uavhengig av hvordan legemiddelet er anskaffet. Derfor er cannabinoid-legemidler kjøpt eller foreskrevet av lege i utlandet eller tatt inn i Norge på registreringsfritak, uforenlig med føring av motorvogn.
Bruk av cannabinoider er ikke forenlig med førerett i førerkortgruppe 2 og 3.