Kan jeg øke dosen Sobril?

Brukt sobril 25mg i flere år grunn angst/uro spenning. Har brukt å ta 2-4 pr døgn. Men nå er det ikke noen efekt. Kan jeg øke sobril 25 mg til ca 6-8 tab for det skal gi meg ro i kroppen, håper på snarlig svar. Takk

Mann, 69 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig vanlig å utvikle toleranse for Sobril etter å ha brukt det en stund. Dette betyr at du ikke lenger merker like stor effekt av dosen du vanligvis bruker, hvor mange føler seg nødt til å øke dosen for å få ønsket effekt. Likevel vil vi oppfordre deg til å ta opp dette med legen som skriver ut dine medisiner, slik at du kan få klarsignal derfra før du evt. øker dosen. Sobril er tross alt ganske vanedannende, og må brukes med forsiktighet. Vi er ikke helsepersonell, og kan dessverre ikke gi konkrete anbefalinger rundt vanlig bruk av medisiner.