Blande alkohol og molly? Eller LSD og molly?

Hva skjer om jeg drikker 70cl jegermester eller blander vodka med noe samtidig som jeg tar 0,5 g molly?
Jeg vet at man ikke skal blande opp og ned dop, men mange venner har fortalt meg at alkohol på en måte demper virkningen av molly. Så kommer jeg bare til å bli full?
Og hva skjer om jeg tar lsd samtidig som molly? Eller innenfor en uke etter at jeg har tatt molly?

Kvinne, 17 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at du ikke bør blande stimulerende (opp) og dempende (ned) rusmidler, men det er en særskilt grunn til at du ikke må blande alkohol og MDMA spesifikt. Det er først og fremst fordi både alkohol og MDMA dehydrerer (uttørker) kroppen, og tatt samtidig, vil denne effekten forsterkes. En sterk grad av dehydrering kan være svært alvorlig, og her er det også snakk om ganske store mengder av både alkohol og MDMA. Derfor må du for all del unngå denne kombinasjonen.
Når vennene dine sier at alkohol demper effekten av MDMA, sikter de sannsynligvis til at alkohol har en viss sløvende effekt, som kan gi en viss reduksjon av den oppkvikkende effekten av MDMA. Men denne reduksjonen er ikke såpass kraftig at du «bare blir full» – du vil fremdeles ha en godt merkbar effekt av MDMA.
LSD og MDMA samtidig kan gi en intens (og potensielt ganske overveldende) hallusinogen rus. Ved normale brukerdoser er ikke denne kombinasjonen kjent for å være fysisk farlig, men rent psykisk kan dette oppleves i overkant kraftig, noe som potensielt kan medføre en ubehagelig opplevelse for deg. Om du tar LSD i uken etter å ha brukt MDMA, vil du sannsynligvis merke en noe svakere effekt av LSD enn ellers, da begge stoffer virker på mange av de samme signalstoffene i hjernen, og disse signalstoffene trenger litt tid for å gjenopprette sin normaltilstand etter bruk av MDMA (eller andre hallusinogener). Om du likevel bestemmer deg for å ta LSD kort tid etter å ha brukt MDMA er det viktig at du ikke prøver å kompensere for dette med en større dose LSD, da du ikke vet sikkert om effekten faktisk blir redusert eller ikke.