Har tatt en PEth-test og fått svar – det står bare NEG

Jeg tok peth prøve for en stund siden som viste 0,4 altså overforbruk. Nå har jeg tatt en til og fått svar på furst og det står bare NEG. Bare for å være sikker så betyr dette at ingen verdier som tyder på alkoholforbruk er funnet? Ikke drukket på 5 uker så det skal stemme.

Mann, 37 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ja, det stemmer helt sikkert som du sier. Når det står NEG på prøvesvar betyr det at fosfatidyletanol (PEth) ikke er påvist.
Fosfatidyletanol (PEth) dannes kun ved inntak av etanol, og er derfor en svært spesifikk markør for alkoholinntak. Konsentrasjoner under påvisningsgrensen for analysemetoden ( under 0,03 µmol/L) regnes som forenlige med totalavhold fra alkohol, eller bare lavt/ sporadisk inntak.
Det stemmer også bra med tidsperioden du angir å ikke ha drukket (5 uker). Vanligvis er PEth-tester nede på null etter omlag 4-6 uker etter du slutter å drikke.
Gratulerer med at du har fått til dette, vi håper du er tilfreds med situasjonen.