Hva gjør man i en slik situasjon?

Hvis jeg gang på gang har tatt noen i å bruke dop eller medisiner, å personen sliter med sinne,og frustrasjon,og det derfor er umulig å ta opp noe. Når alle trekk som kan brukes er brukt ifohold til samliv eller ikke,hva gjør mann da for å hjelpe? «Sladrer? » lar det gå? Forlater vedkommende?

Kvinne, 31 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å gi noe konkrete råd da vi ikke har nok informasjon om situasjonen. Vi vet heller ikke hva du mener med «sladrer» – til hvem? Men ut i fra det du skriver er det nærliggende å tro at det ikke er så mye du får gjort med situasjonen til vedkommende. Det vi anbefaler da, er å ta valg som er riktige for deg, som gjør at du får det bedre. Noen ganger vil det si å forlate vedkommende. I første omgang anbefaler vi å snakke med noen, for eksempel familivernkontoret eller et pårørendetilbud. Du kan også kontakte oss for en samtale om situasjonen.