Kjæresten min røyker hasj flere ganger i uka

Hei! Kjæresten min røyker hasj flere ganger i uka, tar fleir knips, molly, GHB og flere ting. Han vet jeg ikke liker dette og blir sur når jeg sier det. Har sagt jeg ikke ønsker å være i forhold hvis han ikke begynner å tenke mer, han bryr seg ikke i det hele tatt, jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre og det sårer veldig og jeg går rundt å er bekymra for både fremtid og helsa hans. Han er 18 og begynte me hasj i 15 åra. Hele situasjonen ødelegger med veldig og han sier at han kommer til å røyke og sånn mer hvis jeg går fra han og det vet jeg skjer og jeg er bare veldig bekymra over helsa hans

Mann, 17 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi si at det ikke er ditt ansvar å fikse dette for kjæresten din. Hva han velger å gjøre er utenfor din kontroll, og det eneste du kan kontrollere er hvordan du skal forholde deg til denne situasjonen.
Dersom kjæresten din faktisk ønsker å slutte (eller ruse seg mindre) kan han få profesjonell hjelp til det. For å få det kan han ta kontakt med legen sin, utekontakten eller helsestasjon for ungdom. Basert på det du skriver virker det imidlertid ikke som at han ønsker å endre på dette nå. Dersom dette stemmer er det opp til deg å velge om du vil være sammen med ham selv om han fortsetter som før, eller om du ikke vil det.
Du skriver at han sier han kommer til å røyke mer hvis du går fra ham. Det er ikke greit å true andre personer på den måten, og hva han velger å gjøre er hans eget ansvar.  Vi har likevel forståelse for at dette er en veldig vanskelig situasjon for deg.
Uansett om du velger å fortsette forholdet eller ikke, vil vi anbefale deg å snakke med noen om dette. Du kan snakke med helsestasjon for ungdom, helsesykepleier på skolen, eller få en henvisning til psykolog fra legen din. I tillegg kan det kanskje være fint at noen andre vet om hva som foregår? Du kan for eksempel fortelle foreldrene hans om din bekymring.