Molly flere ganger i uka – når blir det farlig?

Hei, jeg har tatt molly noen ganger i uka i ca. en måned.
Er på hytta, så skal ikke ta noe på to uker.
Jeg lurer på hvor lenge man kan ta molly før det blir alvorlig farlig.
Noen venner av meg har fortalt om folk som har tatt mindre enn meg og har blitt lagt inn på sykehuset etter bare noen uker, folk som veier mer og tåler mer enn meg.
Og hva er seratonin syndrom? Og hvorfor er det så farlig?
Og er det normalt å få delt syn? Sånn som skjer på skjermen på mobilen når man bruker vr briller. Det skjer av og til med meg uavhengig av dosering.

Kvinne, 17 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Hvor ofte man tåler å bruke MDMA, og hvor høye doser man tåler, er ganske individuelt. Dette handler f.eks. om hvor store doser du tar om gangen, hvor lenge du venter fra gang til gang, hva slags livsstil og helsetilstand du har for øvrig, og lignende. Derfor er det ikke mulig å si et konkret svar. Hva vi derimot kan si, er at et høyt forbruk av MDMA uansett innebærer en risiko. Og dersom du nylig har brukt MDMA flere ganger i uken, er dette et forbruk som potensielt kan være skadelig – både akutt og på sikt.
Når det gjelder mulige akutte skadevirkninger, kan et regelmessig forbruk innebære at du fremdeles har spor av MDMA i systemet ditt når du tar en ny dose. Dette vil igjen øke risikoen for overdosesymptomer. Dersom du bruker store doser om gangen, øker denne risikoen ytterligere. Når det gjelder langsiktige bivirkninger og skadevirkninger, vil et regelmessig forbruk av MDMA kunne være belastende for kroppen på ulike måter. Mange opplever f.eks. tretthet, depresjon og ulike fysiske plager.
En del av våre brukere rapporterer om dobbeltsyn og andre synsforstyrrelser under MDMA-rus og etterpå. Du er ikke den første som forteller om dette.
Serotonergt syndrom er en tilstand som kan oppstå etter et høyt inntak av MDMA eller andre hallusinogener. Alvorlige tilfeller kan kreve intensiv behandling ved sykehus. Du kan lese mer om dette i artikkelen. For øvrig er synsforstyrrelser en forholdsvis vanlig bivirkning ved bruk av MDMA, særlig i større doser.
Uansett gjør du lurt i å ta en god pause fra MDMA. Kroppen trenger tilstrekkelig tid for å restituere seg fra gang til gang – vesentlig lenger tid enn den får dersom du bruker MDMA flere ganger i uken.
Du kan lese mer på våre faktasider om MDMA. Se også våre  Forholdsregler MDMA / Ecstasy – les dem nøye og ta hensyn til det som står der!