Avhengigheten kommer snikende- hvordan skal jeg gå frem?

Hei.
Det hele startet for 1,5 år siden
Jeg hadde en dem søvnvansker iforbindelse med dødsfall i nærmeste familie.
Dette utartet seg og jeg begynnte på «selvmedisinering» med Valium og Sobril på ettermiddag/kveld, for å ta de verste tankene.
Jeg er i full jobb, men det er det eneste jeg klarer.
Jeg har ikke tatt de store mengdene, men tatt ved behov. Avhengigheten har likevell kommet snikende, og etter ett 2/3 dager, kan jeg kjenne uroligheten i kroppen.
Jeg har nå ett sterkt ønske om å komme meg ut av dette, og få en nedtrappingsplan fra legen.
Det jeg et mest redd for er om legen vil ta fra meg sertifikatet…
Hvordan skal jeg gå frem?

Mann, 24 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så flott at du vil ta tak i dette! Som du selv skriver kan du ta kontakt med legen din for å få hjelp med nedtrappingen. Hen kan også henvise deg videre om du har behov for annen hjelp.
Når det gjelder sertifikatet er det vanskelig for oss å si hvordan legen din kommer til å vurdere din situasjon. Men i utgangspunktet er det slik at hvis du bruker reseptpliktige legemidler uten faktisk å ha en resept på disse, vil ikke helsekrav til førerkort anses som oppfylt, uansett om du ikke overskrider maksimale tillatte døgndoser.
Du kan lese hele regelverket i Førerkortveilederen.
Se særlig kapittel 14. Midler (alkohol, rusmidler og legemidler) som kan påvirke kjøreevnen (§§ 35-37 helsekrav til førerkort)