Har prøvd å slutte med Rivotril tre ganger i løpet av 20 år, men klarer ikke å sove uten de. Hva bør jeg gjøre?

Hei jeg har brukt rivotril i ca 20 år , pga søvn vansker , jeg bruker kun ved sove tid , har jobbet i forskjellige jobber osv. I det siste valgte jeg å nedtrapping med lege hjelp , men problemet er jeg klarer å trappe ned men klarer ikke å få søvn. Ingen andre sove medisin hjelper på meg.
Har familie lykkelig gift tre barn.
Hva bør jeg gjøre. ? Liker å være i arbeid sosialt rundt meg er godt familie har det fint . Men jeg har prøvd tre ganger i løpet av 20 år tid å slutte med rivotril men jeg klarer ikke å slutte og for kun søvn med den . Er under nedtrapping igjen men jeg klarer ikke blir alt for slapp.

Mann, 42 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke helsepersonell, så det vi skriver om legemidler er på generelt grunnlag.
Rivotril (virkestoffet klonazepam) er som alle benzodiazepiner kjent for å være vanedannende – og Rivotril anses som et av de sterkeste benzodiazepinene. Ved langvarig bruk, som i ditt tilfelle, er ikke abstinens-symptomer som søvnforstyrrelser og søvnløshet uvanlig. Les mer om benzodiazepin-abstinenser på Helsedirektoratets hjemmesider.
Med tanke på at du har fått en nedtrappingsplan fra legen, kan det være en idé å ta opp problemene dine med legen. Du sier at du har prøvd andre sovemedisiner, uten hell – men kanskje kan legen komme opp med andre ideer, som å endre nedtrappingsplanen, prøve andre mindre vanedannende medisiner, eller om det fins en annen type oppfølging/behandling legen kan henvise deg til.
Vi ønsker deg uansett lykke til!