Hva burde jeg drikke første gang jeg drikker?

Hva burde jeg drikke første gang jeg drikker, har tenkt på cider eller breezer eller hva d hater men ja! No tips og hvor mye koster de, hvor full blir jeg ca? Er 165cm

Kvinne, 15 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Hva du bør drikke første gang du drikker, kommer litt an på hva du selv foretrekker. Det viktigste er at du drikker noe med lavest mulig alkoholprosent  – for eksempel breezer, øl eller cider, og at du drikker sakte og lite – kanskje maks to små flasker. Det er ganske vanlig å ikke like alkohol når man er ung, de aller fleste synes ikke noe særlig om alkohol første gangen de drikker.
Hva de ulike drikkene koster, varierer nok en del fra butikk til butikk. Merk at det er 18 års aldersgrense for å kjøpe alkohol (20 år for alkoholholdig drikke som inneholder over 22 % alkohol).
Hvor full du blir, kommer an på hva du drikker, hvor mye du drikker, din forbrenning, vekt, hva du har spist tidligere på dagen, og så videre. Det er egentlig ganske vanskelig å vite på forhånd. Det som er viktig da, er at du drikker sakte, slik at du rekker å kjenne etter før det «er for seint» og du er for full.
Når det er sagt, er det slik at jo yngre du er, jo mer skadelig kan alkohol være. Det er helt naturlig å være nysgjerrig på alkohol, men om du klarer, er det lurt å vente lengst mulig med å prøve det.
Du kan lese mer om alkohol her.