Hvordan holde ut når broren min er innom hjemme?

Hei. Er ei jente på 21 år som lurer på om dere har noen tips til hvordan jeg kan håndtere at broren min er narkoman. Han har holdt på med dop siden han var 13 år, men har gått på heroin de siste 10-12 årene. Han er 10 år eldre enn meg. Nå har han nådd bunn. Han har bodd på gata de siste to månedene. Før det har han bodd i leilighet, han har ille bodd hos familien på flere år. Nå har han kommet hjem og er hjemme noen timer om dagen (sover et annet sted (trygt) men spiser og sånt her). Han er helt utmagret og han ser ut som et vandrende skjellet. Vi i familien og han selv ser og sier at det nå står om liv og død, og han ønsker hjelp. Han og rusveilederen hans jobber med å få akutt innleggelse til han, innen noen dager nå. Men de timene han er hos oss er det veldig ubehagelig. Han bare sover, og er utslitt av alt. Veldig kleint og. Veldig emosjonelt tappende, og all energi går liksom ut av oss. Vil ikke at han skal dø, akkurat. Har dere tips til hvordan jeg kan håndtere dette frem til han legges inn? Evt til han velger å stikke? Kjenner at det tærer ekstremt på, og føler masse på det. jeg har ingen redskaper til å håndtere det. Vil liksom ikke gå når han er her, men vil heller ikke være der. Har ikke noe å snakke med han om, men vil ikke st han skal føle sterkt på det heller. Trenger egentlig mest tips Til å «holde ut» til han forsvinner ut av hverdagen min igjen. Mvh jente 21.

Kvinne, 21 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende situasjon, og vi forstår godt at dette tærer på både følelser og krefter. Forhåpentligvis vil det ikke være snakk om så veldig lang tid hvor dere må leve slik dere gjør nå, for i bunn og grunn vil nok dette handle om å holde ut etter beste evne, og forsøke å gjøre det beste ut av en vanskelig situasjon. For at det er en vanskelig situasjon, er nok vanskelig å komme utenom uansett. Vi håper at dere i familien er flinke til å støtte dere på hverandre. Du sier at du både vil og ikke vil være der når han er hjemme – kanskje vil det være lettere for deg om du veksler litt på om du er hjemme og ikke, når han er innom? Slik at du ikke er der hele tiden når han er der, men deler av tiden?
Dessuten er det jo også lov å håpe at han gradvis blir mindre slapp og fjern etter hvert som han får i seg mer næring samt får hvilt seg, da vil samværet med ham kanskje også føles mindre tungt.
Dersom du ikke har gjort det allerede, kan du også søke støtte og rådgivning fra NKS Veiledningssenter for pårørende. Disse er tilgjengelig på telefon, eller ved oppmøte på et av kontorene.