Hvorfor nekter legen meg medisiner?

Hei, jeg er plaget med ryggsmerter og har vært det lenge. Ryggsmertene blir bare verre og verre som tiden går. Hovedproblemet med smertene er på morgenene og på nettene. Jeg var hos en lege og forklarte smertene mine. Har skrev ut Voltaren. Noe som ikke hjalp meg i det hele tatt. Jeg har nå flyttet og bor i en ny komune. Var hos legen idag og forklarte det samme som til forrige lege. Jeg nevnte også at jeg fikk voltaren, noe som ikke hjalp meg i det hele tatt. Jeg spurte også etter nye medikamenter som kunne hjelpe smerten min. Han skrev ut vanlig paracet. Noe som selføgelig ikke hjelper siden voltaren ikke hjalp. Han sa jeg skulle begynne og trene. Samme som forrige lege sa. Men jeg kan jo ikke begynne og trene når jeg ikke får søvn. Klarer ikke stå oppreist i mere en 30min før jeg må sitte meg ned. Mitt spørsmål er: Hvorfor nekter legen meg medisiner? Jeg har en tatovering i ansiktet, og er naturlig veldig tynn. Så jeg føler han forholdsdømmer jeg som en speed junky. Helt forferdelig følelse og dra til legen. Hva kan jeg gjøre???

Mann, 20 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er frustrerende for deg. Hvorfor legene velger å ikke skrive ut de medisinene du ønsker, er vanskelig for oss å mene så mye om – vi kjenner ikke til hva som ligger bak deres vurdering. Men, om du ikke har noen historikk med misbruk av rusmidler, kan vi selvfølgelig ikke utelukke at legenes vurdering har vært påvirket av utseendet ditt. Uansett er det mange leger som generelt er forsiktige med å skrive ut sterke medisiner, uavhengig av hvordan man ser ut.
Du kan forsøke å avtale en ny legetime og ta opp problematikken på nytt, og legge vekt på at dine søvnvansker gjør det vanskelig for deg å trene. Kanskje vil legen din revurdere avgjørelsen sin. Alternativt er det mulig å bytte fastlege inntil to ganger i året, om du ikke er fornøyd med din nåværende lege.
Dersom du føler deg urettferdig eller feilaktig behandlet i helsevesenet, kan du vurdere å kontakte Pasient- og brukerombudet for bistand.